Tuesday, June 16, 2009

Läkarbesök

Imorgon ska vi till läkaren för att kolla upp Elliots mage. Han har haft två likadana kräkningar som han hade en gång förut. Först förra tisdagen efter att jag gett honom gröt. Då ringde jag sjukvårdsupplysningen och de sa att vi skulle ge vatten var femte minut vilket vi gjorde i några timmar, tills han vaknade till och ville äta. Dagen efter ringde jag till BVC som sa åt mig att ringa barnkliniken. Där fick jag prata med en sköterska som sa att de inte kunde göra något när de kräks och särskilt inte eftersom han mådde bra då jag ringde. Så jag fick recept på vätskeersättning om det skulle hända igen. Tror inte riktigt hon förstod hur allvarligt han kräktes.

Sen i fredags skulle vi till BVC för att Elliot skulle få spruta. Så då gav jag honom gröt igen för att se om det var det han reagerade på. Och där började han kräkas. När läkaren höll honom för att undersöka honom fick han hulkningar och kräktes galla. Jobbigt men skönt att hon fick se hur det var. Men båda BVC-sköterskorna var superbra och sa redan innan han kräktes att vi borde fått bättre hjälp av barnkliniken. Läkaren ringde till dem och sa att de skulle få en remiss och att de skulle ta tag i den direkt.

Så då blev det fart på dem. Nästan direkt då jag kom hem ringde en läkare därifrån för att fråga hur allvarligt det var, om vi behövde komma in direkt. Men det behövde vi ju inte, Elliot sov och började må lite bättre. Han var inte riktigt lika medtagen den gången eftersom det var på dagen och inte sent som det varit de andra gångerna. Så en liten stund senare ringde en sköterska och vi fick tid till imorgon.

Läkaren sa att jag absolut inte fick ge honom något med mjölkprodukter i och att de ska göra pricktest på Elliot, stackarn. Håll tummarna att han inte är allergisk mot något utan att det bara är magen som är lite omogen och att problemet kommer växa bort.

1 comment:

Unknown said...

Håller alla tummar, ofta är det ju magmunnen och är det laktos växer det bort efter några år om man har tur även om människan inte är skapt att dricka komjölk och därför blir känslig. Jobbigare om det är mjölkproteinet för det finns i så mycket och är maninte van att äta utan tillsatser så får man hålla koll hela tiden