Wednesday, May 20, 2009

Jobbig natt

Igår kväll somnade Elliot vid nio och jag la in honom i sin korg. Efter en stund vaknade han och var ledsen så han fick ligga i min famn och somna. Sen, någon gång vid tio, lägger han världens spya rätt ner i min uringning i sömnen. Självklart vaknar han då och blir ledsen. Jimmy får ta honom så att jag får gå och duscha. När jag är färdig har Elliot kräkts en gång till och är så trött att han somnar nästan direkt han kräkts.
Det läskiga är att han kräktes "på riktigt", alltså hulkningar som när vi vuxna kräks. Han kräks ju mycket i vanliga fall men då rinner det mer över, inte så att man ser magen jobba. Han fortsätter kräkas lite, ibland kommer det inget utan han bara hulkar. I mellan somnar han och är halv okontaktbar, antagligen för han är så trött men det är ovanligt att se honom så.
Vi går och lägger oss för det känns som vi inte kan göra så mycket. Det sista han kräks är en riktig skvätt med galla. Försöker ge honom mat men han orkar inte suga. Så jag tar sprutan vi fick med när jag köpte flytande Alvedon och ger honom någon ml vatten.
Jag vill inte släcka lampan för jag vill se hur han mår. Känner mig så maktlös. Jimmy somnar efter en liten stund. Jag tittar på klockan kvart över ett och då sover Elliot så lugnt. Jag somnar också till och halv tre vaknar han och då är han hungrig och äter. Så då kan jag släcka och somna för då kändes det lite lugnare.
Sen åt han några gånger till i natt och imorse när vi vaknade var han precis som vanligt.
Vet inte riktigt vad som orsakade det. Han fick pyttelite (mindre än en halv tesked) hummus vid sju när vi åt. Sen gav jag honom lite ersättning vid halv nio men det blev kanske 20ml eftersom han inte gillar det så mycket. Jag har ju ätit lite annorlunda än jag brukar men inte så mycket att det borde påverka honom tycker jag. Har ju egentligen bara tagit bort mycket kolhydrater och lagt till mer grönsaker. Och hade det berott på det så borde han fortsätta må dåligt, inte ligga här bredvid mig och jollra och sparka som en galning.

2 comments:

Unknown said...

Stackars liten kille :( Hoppas det inte va nått värre men de kan ju göra lite märkliga saker.

Marie said...

Nu mår han precis som vanligt så det var nog något tillfälligt.