Monday, May 11, 2009

Ensamma

Idag åkte Jimmy till Borlänge för en veckas kurs. Så Elliot och jag får klara oss själva. Vi är ju vana att göra det på dagarna men nu ikväll känns det lite tomt.

Elliot fick världens skrikattack förut. En blandning mellan hunger och trötthet. Ingenting hjälpte men efter mycket om och men kom han till ro när vi la oss och han fick sin favortitutte (höger). Nu sover han, peppar peppar. Har skrikit till några gånger men det hjälpte att putta in nappen igen.

Anledningen till att han var trött var att jag la ner honom när han somnade vid halv sju. Jag var skithungrig och min mat var klar. Han har blivit lite pepplig med att ligga själv. På dagarna går det inte att lägga ner honom när han somnat. Så jag får göra saker när han är vaken, när han sover är jag fast i soffan med honom i famnen. Även på natten vill han ligga nära, helst med mitt bröst i munnen. Jag somnar också och när jag vaknar och lyfter honom till sin plats vaknar han och vill ha mat. Min rygg håller på att gå av efter en natt i obekväm ställning.

Så nu har jag en ny taktik:
* På dagarna ska jag försöka lägga honom i korgen när han somnat. Men först, när han ätit färdigt och somnat, får jag snabbt som rackarns stoppa in nappen och låta honom somna om.
* På natten ska jag, nu när Jimmy är borta, passa på att flytta mig själv istället för Elliot när jag vaknar. Problemet är ju att jag kan sova nästan två timmar och då är det ju nästan dags för honom att äta igen och han sover inte så djupt. Så funkar inte det bra att bara flytta mig tänkte jag testa att sätta äggklockan på 15 minuter för att se om det funkar bättre. Förhoppningsvis sover han djupare då och vaknar inte när jag/han flyttar.

Vad tror ni? Vad ska man göra för att få honom att sova bättre själv?

2 comments:

Anonymous said...

Har tyvärr inga bra tips. Mina barn har varit preis lika som Elliot. Vill bara sova nära och inte i egen säng. Ofta somnade jag själv också, precis som du, då jag ammade på natten och sen när jag vaknade till och försökte flytta på Alice/Emily så vaknade de och ville äta mer... Jag sov iofs helt ok själv så till slut gav jag upp och lät det vara. Man vill ju sova själv också och inte trixa så mycket på natten. Kan bara säga att det går över, skapligt iaf. Nuför tiden sover de för det mesta i egna sängar, i alla fall större delen av natten. Hoppas det löser sig bra för er. Kram Sofia

Marie said...

Skönt att höra att det blir bättre. Det är ju inte jätteilla, jag sover ju i alla fall någorlunda.