Saturday, October 17, 2009

Recept

Jag försöker undvika mat med massa tillsatser men ibland finns varken tid eller ork. Ibland orkar jag bara inte läsa på innehållsförteckningen men jag har ändå ganska bra koll på vilka de värsta bovarna är. Mat med smakförstärkare köper jag aldrig. Försöker köpa ekologiskt så mycket det går, särskilt till Elliot.
En sak som vi inte köpt på superlänge är bearnaisesås, just för att det innehåller massa skräp. Men det är ju så gott. Igår tänkte jag att jag skulle lyxa till det och göra egen. Men eftersom jag också är lite lat så letade jag efter ett recept som var enkelt. Och då hittade jag det här som var så mycket lättare än de vanliga då vinägern ska koka och reduceras och smöret ska skiras. Här var det bara att blanda i allt och vispa tills det tjocknade. Jimmy tyckte det smakade lite mycket vinäger men jag tyckte det var jättegott. Jag använde torkad dragon, ingen persilja eller andra kryddor. Jag gjorde det så enkelt som möjligt för mig.

Ingredienser

Portioner: 4

Tid: 20 minuter

1 msk finhackad färsk dragon eller 1 tsk torkad
1 msk finhackad färsk persilja
1 msk rödvinsvinäger
1 tsk pressad citron
3 äggulor
250 g normalsaltat smör
svartpeppar ur kvarn
kajennpeppar
eventuellt lite salt
eventuellt några droppar Worcestershiresås
1 msk vatten

Det går att göra en alldeles utmärkt bearnaisesås utan att skira smör och vispa i evinnerlighet. Använd vattenbad (alltså en rymlig kastrull med sjudande vatten), så ska det gå bra.

1. Blanda dragon, persilja, vinäger och citron i en metallbunke eller en kastrull.

2. Separera äggulorna och släpp ner i bunken. Tillsätt smöret i små tärningar.

3. Vispa alltsammans över vattenbad till dess smeten tjocknar. Var uppmärksam. Det kan gå kvickt.

4. Smaka av med svartpeppar, kajennpeppar, eventuellt också med salt, Worcestershiresås och lite vatten.

No comments: