Monday, September 21, 2009

Jobbiga nätter

Vi kämpar på på nätterna. Natten till lördag var katastrof då Jimmy och jag var uppe i omgångar. Inte så att Elliot är ledsen hela tiden utan han vill helt enkelt inte sova. Trots gnäll har jag bara ammat en gång per natt, vissa nätter mest för att Elliot ska somna om och inte för att han verkar hungrig.

Elliot var supertrött igårkväll och somnade redan klockan åtta. Sen sov han till klockan två, vilket är riktigt länge för att vara honom. Då bajsade han så det var bara att gå och byta trots Elliots protester när jag tände lampan. Sen tog det nästan en timme innan han slumrade till igen, då bajsade han igen och efter det blöjbytet somnade han ordentligt. Då var klockan tre. Sen sov han till kvart i sju, kors i taket. Så trots att jag var tvungen att vara uppe en timme så finns det ändå lite positiva saker med natten, jag ammade inte och Elliot sov lite längre pass i sträck. Men varför har han börjat bajsa på natten?

Just nu är Elliot förkyld och jag vet inte om hans nattvanor beror på det. Det kan ju även vara det att han är åtta månader och barn blir tydligen såhär då. Det kan ju även vara tänder på gång även om jag inte sett några än. Tar tacksamt emot tips vad vi kan göra för att få bukt med det. När förkylningen är över tänkte vi testa att flytta hans säng så att den inte står bredvid min. Han kanske kan sova bättre om han inte känner att jag är där, eller också blir det katastrof men det är värt att testa.

2 comments:

Unknown said...

Viggo har oxå varit lite strulig i några nätter och inte velat ha nappen tror det är tänder på g igen här med men det tar ju sån tid :( .

Hade ni testat att ge välling på kvällen så han kan sova hela natten med mätt mage?

Marie said...

Han får välling varje kväll vid åtta innan han somnar. Men han är inte hungrig när han vaknar eftersom han nöjer sig med lite vatten och nappen. Problemet är att han inte kommer till ro, utan vill vara vaken. Men jag ammade inte i natt heller så det verkar som om han börjar vänja sig. Vi var "bara" uppe en halvtimme.

Vi var hos tandhygienisten idag och hon sa att han var väldigt svullen i överkäken så det kommer nog snart tänder.