Monday, December 11, 2006

2006 Hakodate Christmas Fantasy

Ok, tänk er massor av japaner. De flesta har såklart en kamera eller mobil med kamera i. Det är kallt, jättekallt. Julig technomusik spelas. Ni ser en jättestor gran som är skickad från Canada. De riktar spotlights bort från scenen och det kommer en gaffeltruck med lite pyssel på, allt för att likna tomtens släde. Helt plötsligt kommer det upp en jultomte på scenen som pratar ungefär som tjuren Ferdinands mamma. En kille friar till sin tjej (tror jag), tomten räknar ner från tio till ett.
Sen tänds granen och fyrverkeri startar.
Häftigt. Detta är Hakodates julfantasi.
Efter dessa upplevelse var vi hungriga och hittade en restaurang. Först beställde vi in friterad tonfisk med chilismak, det var jättegott. Sen beställde Jimmy lamm och jag skaldjurssoppa med curry. Såklart så fick jag ris till. Man säger inte att man äter frukost, lunch och middag. Utan man äter frukostris, lunchris och middagsris.
Soppan var så starkt att det brann i munnen. Det var krabba, räkor, musslor och någon otäck snigel. Det var väldigt smarrigt ända tills jag skulle försöka få ut snigeln ur skalet. Efter mycket trixande gick det, men fy vad det luktade illa. Jag kunde inte ens smaka.

No comments: