Saturday, December 23, 2006

Hemma

Så var vi hemma igen efter 20 timmars resa. Vilket äventyr!!

När vi kom till flygplatsen var Jimmy tvungen att checka in sin väska, som ska fungera som handbaggage, det var tydligen lite för tung. Den vägde 12,4 kilo och de får bara väga 8 kg. Så han fick en påse att lägga viktiga saker i. Kändes lite onödigt. Särskilt när vi kom ombord på flyget och såg att det inte var fullt.

Sen tio timmar i luften. Jag sov ca två timmar. Annars läste jag mest. Tiden gick ganska fort faktiskt.

När vi kom fram till Helsingfors så hade vi 1 timme och 45 minuter på oss. Det jobbigaste var ju att man måste ta upp vätskor vi hade. Mascara räknas som vätska! =) Sen ska datorn upp, man måste ta av sig jackan för den ska skannas. Och klockan. Man kan ju bli svettig för mindre. Min väska kollade de väldigt noga och Jimmys påse var de tvungen att öppna för att titta i.

20 min innan flyget skule gå hade vi fortfarande inte fått gå ombord. Så det kändes ju inte riktigt uppmuntrande att vi skulle komma fram i tid. Men det blev inte så mycket försenat. Vi hade medvind så det gick ganska fort.

Eftersom vi kom från Helsingfors så var det ju inte så många som hade checkat baggage. Så det gick ganska snabbt innan bandet slutade rulla. Och våra väskor kom inte upp. Så det var bara att gå och säga till. Tydligen så brukar det hända, förhoppningsvis skickade de med sista flyget från Helsingfors. Vi kan ju bara hoppas att de ringer idag (lördag) och kommer och lämnar väskorna. Annars blir det inga julkpappar. Och inga kläder har vi ju heller. Men det klarar vi nog. Jag är ju van. =) För två år sen glömde jag min väska på tåget när vi åkte hem över jul. Så jag hade inga kläder, smink över hela julen.

Vi hann i alla fall med tåget till Nyköping. Det hade kunnat vara lite snärjigt om flyget varit försenat. Och vad väntar när vi kommer av? Jo, där står mamma, pappa, Åke, Anita, Tom och Jenny. Med ett bord uppdukat med glögg och pepparkakor. Gissa om folk kollade? Mysigt var det i alla fall.

När vi kom hem till Okle blev det julmust och vörtlimpa. Smarrigt värre.

Gick och la mig vid tio, var inte så jättetrött, men det hade varit en lång dag. I Japan var ju klockan sex på morgonen då. Vaknade halv fyra och hade lite svårt att somna om. Men vid fem somnade jag om och sov till nio. Skönt, förhoppningsvis så blir det inga problem att vända dygnet.

Nu har vi ätit frukost (finerhavregrynsgröt med linfrön i), löst melodikrysset och druckit elvakaffe. Vanliga lördagstraditioner i ekbergshuset alltså. =)
Sitter här i morgonrocken och hoppas att de ringer om att våra väskor kommer snart.....

No comments: