Sunday, April 01, 2007

IKEA

Efter hanamin var det dags. Då tog vi tåget mot Minami-Funabashi. Och när vi kom fram såg vi den. Japans första IKEA. Fantastiskt. Vi sprang (nja, kanske inte riktgt) mot restaurangen. Vi var så hungriga och längtade efter köttbullar. Jag tog 10 (kostade 650 yen, ca 4o kr) och Jimmy 15. Sen delade vi på en dajmtårtebit till efterrätt. Smaskens. Och restaurangen var ungefär som i Sverige en söndagslunch. Fullsmockad och massa skrikande ungar.





Sen var vi ju tvungna att ta ett varv i butiken. Vi hittade både vår soffa och säng. Och kolla, de har det snygga "sängbordet" som jag gärna vill ha. Men Jimmy tycker bara att det är i vägen. Köpte lite grejer till vårt nya hem. Handdukar, toaborste (den vi har är som en tvättsvamp och skitäcklig) och badrumsmatta blev det.

Sen hade vi tänkt att handla lite i matbutiken. Det gjorde vi också men jag måste erkänna att jag är lite besviken. Ingen lingonsylt (konstigt, men det fanns hur mycket jordgubbsmarmelad som helst (OK, Jimmy, inte hur mycket som helst, men massor)), kaviar, havregryn eller saltlaktrits (bara salta sillar och de är ju inte speciellt goda). Men det blev i alla fall knäckebröd, gräddsås, bilar och chips. Och eftersom det tydligen är påsk nästa helg köpte vi lite löksill, och till Jimmys lycka OP Andersson (vet inte vad det brukar kosta hemma men ca 50 kr för en halvliter är väl billigt?). Sen var det rea på öl, 150 yen (ca 10 kr) för en 33 cl flaska, så vi köpte några som jag hoppas vi har kvar till nästa helg. Synd att Jimmy är så svag, annars hade vi köpt fler. =) Nja, riktigt så är det väl inte, men eftersom det är en bit att åka vill man ju inte släpa för mycket.

3 comments:

Anonymous said...

Tycker jag känner igen bilden från IKEA, är du säker på att du inte är i Melbourne? Eller så är du bara lika sugen på köttbullar!

Anonymous said...

Jimmy vet vad som är mumma för själ o mage ser ja. Och vilken lycka för er att få köttbullar.mmm

Marie said...

haha, om du menar mitt fånleende är det nog likadant som i Melbourne. Därför tog jag kort på flaggorna. =)