Monday, April 16, 2007

Skräcködlor och bajskorvar

Ja, vad säger man. Jag är ganska nöjd med denna rubrik. =) Hur ska jag få ihop det här, undrar ni kanske. Vänta bara, det är helt logiskt.

Skräcködlan (kanske inte en skräcködla, men nästan) är en staty av Godzilla. När jag var i Tokyo för två år sedan letade vi efter denna staty och jag trodde att den skulle vara jättestor, minst tre meter hög. Snacka om att jag blev besviken när det visade sig att den var ca en halvmeter. Nu visste jag ju att den var mindre och när vi ändå gick förbi den ville jag ta ett kort.



Och bajskorven då? Jo, som ni ser ovanför Jimmys huvud så är den gyllene bajskorven. Det är Asahi bryggerier som har denna fina "sak" på taket. Byggnaden ska föreställa ett ölglas, men det uppepå vet jag inte riktigt vad de tänkte på när de skapade den. Den kallas "kin no unchi" i folkmun. Kanske inte det mest smickrande namnet eftersom det betyder just gyllene bajskorv.

No comments: