Monday, October 16, 2006

Home sweet home

Nu har vi äntligen kommit fram till Hakodate i Japan. Vad skönt det kändes när vi landade här, inget mer flyg på ett tag. Vi fick vänta på flygplatsen en stund innan Pitoyo (Jimmys kontakt här) kom och hämtade oss. Han hade en student med sig som hade den minsta bil jag sett, en Suzuki. I baggaget la de in Jimmys handbaggage, sen var det fullt. Så Jimmy och jag fick ha våra jätteryggsäckar i knät och Pitoyo hade min lilla resväska i sitt knä. Vilken syn =) Vi åkte en sväng till universitetet där Jimmy har fått ett kontorsrum som är tillräckligt stort för att jag också ska få plats.
nord mirai, vår lägenhet
Sedan åkte vi till vår lägenhet för att ha en genomgång av den med fastighetsskötaren. Namnet på huset är Nord Mirai, mirai betyder framtid. Det är Pitoyos fru som kom på namnet och vann en tävling där man skulle döpa byggnaden.

vacker utsikt över parkeringenUtsikten är fin om man bortser från parkeringen. Stor skog utanför, men man får inte gå runt där. Tydligen finns det björnar där som kan vara farliga. Tydligen så är området runt omkring nationalpark, så jag vet inteom det är därför man inte får vara i skogen. Måste ta reda på hur det ligger till med det.

sovrummet med våra sängarLägenheten är superfin, helt ny, ingen har bott i den förut. Ca 40 kvm, men det räcker för oss. Vi har ju bott på 18 kvm i två år, så detta är lyx i jämförelse. Mycket över ina förväntningar, det här kommer bli jättebra för oss!!

Detta är sovrumsdelen. Den lilla lägeheten är väldigt öppen, eller så öppen en liten lägenhet kan vara. Vi har i alla fall en stor säng, eller två lite mindre som de stod när vi kom hit. Det var redan bäddat, men det tror jag Pitoyo sett till att det var. Annars brukar ju ingenting ingå när man flyttar in i en lägenhet, inte ens vitvaror.

köket är litet och mintgröntVårt kök är mintgrönt och innehåller allt en japan behöver, vattenkokare. =) Mikro, kylskåp och spis finns också, men ingen ugn. Synd eftersom jag tänkt att baka lite bröd, tyvärr finns det inget grovt bröd här, bara vit franska. Så nu föröker vi att hitta havregryn men det är inte det lättaste, köpte nåt om liknade havregryn bara lite tjockare, men det smakar inte bra. Vi gav oss ut på utflykt igår för att köpa lite tillbehör till köket. Som tur var hittade vi några 100-yensaffärer där vi köpte glas, tallrikar, diskmedel mm, ja, allt man måste ha.

bokhylla med buddahDetta är matsalen =).
Ser ni den lilla buddan på bokhyllan, köpte den på marknaden i Taipei. Nu har vi den som vakar över oss.

Har en TV, men de flesta program dubbas, men ibland kan man stöta på någon film som är tvåspråkig. Får väl titta på lite barnprogram i böprjan så kanske jag kan lära mig lite japanska.

badrummet med ett litet men djupt badkarOch badrummet, det är en historia för sig. Toaletten är i ett eget litet rum och den är riktigt hi tech. Den har värme i sitsen, gött när man måste upp kalla nätter, men även inbyggd bidé. Har inte vågat testa den.

Sen har man ett duschrum, som en stor duschkabin där det är både dusch och badkar. Badkaret är pyttelitet, som ni ser, men det är djupt. Bredvid badkaret har men en liten pall där man sitter och duschar.

Och, mamma, jag packade upp alla grejer första dagen, kors i taket. =) Jag måste vara sjuk. Och det är jag faktiskt lite. Ont i halsen och hostar och har lite feber. Igår när vi var i affären gick jag fram till en kvinna och pekade lite på halsen och hostade lite. Höll upp ett paket som såg ut att vara för halsen men hon gav mig ett annat paket. Ser jättekonstigt ut, Jimmy fick ta med sig paketet idag så att Pitoyo kan läsa vad det är för tabletter och hur man ska ta dem. Jag fick även ett munskydd. För att jag inte ska hosta ner min omgivning. =)

5 comments:

Anonymous said...

kul att ni har fått en så fin lägenhet. hoppas att ni har det bra. ska försöka att gå ut oftare o läsa vad ni gör. kram jessica

Anonymous said...

Behöver fönstren putsas?
så roligt att se hur ni bor.

Anonymous said...

det är skönt att få en lägenhet för er själva förstår jag, den ser ju trevlig ut där kommer ni nog att trivas. Hoppas allt är bara bra med er. Visst är det spännande?
kramar

Anonymous said...

Hejsansvensan Marie och Jimmi!
jag har i dag fått eran adress och det var kul att se era härliga bilder som ni har tagigt.
Mycket påminner om Thai ser jag,men vi är j...gt avis på er ska ni veta.
Det verkar ju vara bra väder men nu så är hösten här såklart.
Jag återkommer med mera skitsnack om ni vil.
BAJDÖVÄJ! Jag fösökte att skicka ett sms till din telefon Marie men det har jag hört nu i efterhand att du inte har den med dig.
"Farsan" o "Morsan" Har några papper som dom funderar över,du kan väl höra av dig till dom.
jag lovade att jag skulle höra av mig till dig på ett eller annat vis.
Rengntunga hälsningar från Vallentuna Hälsningar Roger o Iréne.

Min epost är så ovanligt som =
rogerekberg@telia.com

Anonymous said...

Är detta som kalles torrsim ??
Morsan