Sunday, October 22, 2006

Marie, den moderna japanska husmodern =)

Oj, vad den här veckan har gått fort. Kanske för att jag har sovit mesta delen av tiden. Fattar inte att man kan sova så mycket. Men min feber och förkylning gjorde mig så trött att jag sov mer än 15 timmar per dygn. Eller kanske var det pillren jag köpte som gjorde mig trött, men de hjälpte i alla fall mot nästäppan.
nudlar är gott
Idag var jag riktigt huslig. Lagade en gourmetlunch till Jimmy och mig. =) Först öppnar man locket lite på förpackningen och tar ut några små påsar. Öppnar en av påsarna, som innehåller grönsaker, och häller i den i förpackningen. Sen häller man på varmt vatten och låter det stå i tre minuter. (Robert, vi använder vattenkokaren, lyxigt va, vi tar inte vatten direkt ur kranen) Efter det öppnar man locket på andra sidan, så att det blir som ett durkslag, då kan man hälla ut vattnet utan att nudlarna ramlar ut. Sedan tar man bort locket, häller i de två återstående påsarna, vilka innehåller kryddor och någon typ av sojasås. Sen rör man om och äter. Ni förstår vad jobbigt det är. =)

Ärligt talat är det lite jobbigt att handla mat här. För det första så har de otroligt jobbig musik i affärerna som man blir skitstressad av. Sen fattar man ju inte vad det är i förpackningarna. Köpte vad jag trodde var mjölk häromdagen. Det stod mjölk på, jag hade tagit reda på hur det ser ut, men det var någon sorts konstig sojamjölk med jordgubbssmak, söt som rackarns. Inte riktigt vad jag stor tomat och liten gurkahade väntat mig. Det finns bara vitt bröd och det är helt omöjligt att hitta havregryn. Tur att det finns ägg så man kan få något gott till frukost. I 100-yensbutiken som ligger ganska nära där vi bor köpte jag grönsaker häromdagen. Lite roliga proportioner på gurka och tomaterna. Inte riktigt vad man är van vid. Goda var de i alla fall.

Jag håller på att göra ett litet lexikon som jag kan ha med mig när jag ska gå och handla. Där skriver jag både kana och kanji för flera ord. Det finns i alla fall ett ord för havregryn, så skam den som ger sig, jag ska hitta det innan jag åker härifrån.

1 comment:

Anonymous said...

Hej Maryloo!
Ja, det verkar vara ett svårt mission det där med havregrynen... Kanske får du käka nudlar till frukost, lunch och middag. Jag åt Bimbimbab igår - en koreansk variant av ris, grönsaker, kött och stark sås som man görschar ihop - supergott!
Annars är det som vanligt i Götet, massa regn och höst i allmänhet. Men vi mår bra och säljer kaffe som aldrig förr - idag har Pernilla och Viktor slagit 10-rekord på Centralen igen- 7002 kr!
Hoppas att du snart blir riktigt frisk och kry, sköt om dig ordentligt! Stor kram från Caroline