Tuesday, October 10, 2006

Vilse i pannkakan

Idag åkte jag till Beitou för att bada i varma källor. Men först tänkte jag gå och titta på en park. Så jag gick på en gata där jag trodde att parken skulle vara och jag gick förbi den men insåg inte att det var en park. Så jag förtsatte att gå i cirka tio minuter till tills jag tyckte att det var dags att vända. Då tänkte jag att jag kunde snedda lite och gå på en parallellgata, men tydligen så gick inte det. Jag trodde att jag visste ungefär vart jag var när jag gick runt på smågator, men helt plötsligt insåg jag att jag var på en helt annan plats, men då visste jag i alla fall vart jag var. Det var nog tur att jag inte visste hur vilse jag var, då hade jag nog blivit lite orolig.

Åt lunch på McDonalds, måste ju testa en Big Mac i varje land jag åker till. En meny, jag tror att det var stor pommes och läsk, kostade 115 NTD, alltså ca 29 kronor. Billigt och gott.

Sen gick jag till Beitou's outdoor public bath, där man kan bada i varma källor. Som vanlig väckte jag lite uppståndelse. Barnen tittade såklart och en kvinna till och med pekade och skrattade. Så rolig ser jag väl inte ut =). I och för sig så hade jag bikini, som alla barn, och alla kvinnor hade baddräkt, så jag vet inte om det var det som roade.
Det var i alla fall en man som var snäll. Det fanns bara skyltar på engelska på hur man skulle bete sig innan man badar, man måste duscha, sätta upp håret mm. Men när man kom till bassängerna var det ingen beskrivning. Så jag satt i en bassäng men efter ett tag blev det så varmt att jag satte mig på kanten med fötterna i vattnet. Då kom den mannen fram och sa att man inte skulle ha fötterna i vattnet för tydligen hjärtat fortfarande skadas av värmen även om bara fötterna är i. Så han berättade att bassängen jag satt i var för gamla människor för att de orkar inte med så mycket värme som det är i några av de andra. Ju högre upp bassängen låg, ju varmare var det i vattnet. Sen fanns det kalla bassänger som man skulle gå till i mellan. Efter ett kallt bad skulle man gå till en varmare bassäng och sen tillbaka till det kalla, det skulle göra att man mår jättebra. Så jag testade att göra som han sa för att till sist hamna i den varmaste bassängen och oj, vad varmt det var. Det riktigt brände i skinnet. Men jag måste säga att jag mådde bra efteråt.

2 comments:

Anonymous said...

Låter som om man ska läsa p ålite skyltar och regle rinnan man ger sig iväg på en resa mao ;)

Låter spännande det där med att testa om McD håller måttet i andr aländer. Jag äter ju inte rött kött men jag brukar kolla om pommesen håller måttet. Men det är ju slut med sånt i mitt liv nu :?

Följer dig på resan

kram

Veronica

Anonymous said...

Hej
Vilken tur att du inte gick vilse
Det verkar som om du har skinn på näsan och inte är rädd för att virra runt lite.
ska bli spännande att följa din resa
Kram Malin