Thursday, October 12, 2006

National Palace Museum

Enligt Lonely Planet är National Palace Museum ett ställe man måste se när man är i Taiwan. Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med, måste jag säga. Visst fanns det massor av vackra saker som var helt fantastiskt gjorda, men hälften av museet var stängt för renovering så det var inte så många utställningar öppna. Det fanns fat och muggar som var så gamla som från 6000 B.C och det var fantastiskt att se hur sofistikerade konstverk de gjorde. Min känsla var att på den tiden sprang vi runt med påkar och slog ner varandra, inte gjorde vi så vackra föremål. =)

Tyvärr fick man inte ta några kort därinne, men jag kan försäkra att vissa saker var så vackra att man ville gråta, medan andra var ganska tråkiga. Min favorit var en skulptur av en man som satt och kliade sig på ryggen med en ryggkliare och hade en liten hund vid fötterna. Han var ca 5 cm hög så det var ett förstoringsglas för att man skulle se alla detaljer. Man såg ådrorna på händerna och rynkorna i pannan, så noggrannt var den gjord.

På eftermiddagen skulle jag leta reda på ett tempel, men det var lättare sagt än gjort. Jag knatade runt några kvarter flera gånger och till slut fick jag hjälp att hitta det. Från Japan är jag van med stora tempel som är så vackra så jag blev lite besviken när jag äntligen hittade Hsiahai City God Tempel. Det var inklämt mellan några andra hus och såg inte mycket ut för världen. Men det verkade vara populärt, mycket folk kom dit och tände rökelse.

No comments: