Friday, October 27, 2006

Vart tog kniven vägen?

Ja, nu när man ska äta japansk mat så använder man för det mesta pinnar. Det går ganska bra faktiskt, inga större missöden än så länge. Trots riktiga utmaningar som pannbiff. Körsbärstomater är lite knepigt, de slinker undan väldigt lätt.
Ibland om man äter något med sås så brukar man få en sked till. Men även om man får en stor bit, får man ingen kniv till, utan de har redan skurit den i lagom stora strimlor.
Idag skulle jag äta bakpotatis, den var delad i två halvor med lite ost och lök uppepå. Men sen då? Jag kände att pinnar nog blev i svåraste laget och åt med gaffel istället. Men jag önskar att jag haft en kniv. Frågade de japaner vi åt med hur de skulle göra, men de hade inget bra svar, så tanken är nog att man ska klara av det med pinnar. Jag får öva....

1 comment:

Anonymous said...

ja jag förstår att det inte är lätt att äta med pinnar men skam den som ger sig.