Sunday, October 15, 2006

Sammanfattning av Taiwan

Hotellet var väldigt stort och fint.

Luften är otroligt förorenad. Efter att ha varit ute en hel dag blir halsen helt rosslig. Sen är luftfuktigheten hög vilket gör att det blir ännu svårare att andas. Men trots detta är klimatet skönt, gött att det är lite varmt.

Taiwaneserna är ett vänligt folk, men de är inte så vana vid västerlänningar vilket gör att i alla fall jag kände mig uttittad ibland.
De förstår inte engelska så bra, men vissa unga försöker i alla fall. Men detta kan leda till problem eftersom de gärna håller med även om de inte förstår vad man säger. Sista morgonen när vi skulle ta bussen till flygplatsen blev det ett missförstånd eftersom jag hade köpt biljetterna dagen innan. Jag antog att det skulle ta lika lång tid dit som det gjorde när vi åkte från flygplatsen till hotellet, men det skulle det inte. Det skulle ta minst en timme, vilket skulle göra att vi fick det väldigt snärjigt på flygplatsen.
Jimmy blev arg på dem (och det får man inte bli i Taiwan, inte offentligt i alla fall) så då fick vi snabbt lämna tillbaka våra biljetter och ta en taxi istället. Eftersom taxichauffören trodde att vi hade jättebråttom körde han som en galning. Det var lite läskigt eftersom vi inte hade några bälten och deras filkörning är inte riktigt som i Sverige, här kryssar man som en galning om man vill fram, annars ligger man i vilken fil man vill.

Och maten, som jag läst skulle vara så god, har verkligen inte varit något att ha. Visst finns det matställen överallt, men har man lite krav på renlighet så är det väldigt svårt att hitta något bra ställe. Svenska hälsovårdsmyndigheterna skulle baxna. De flesta ställen är som en liten korvmoj som har några plaststolar som inredning. Det finns de mest äckliga saker som ligger framme med någon liten fläkt som tar bort flugor.

Så sammanfattningsvis måste jag säga att till Taipei längtar jag inte tillbaka, trots att det var roligt att ha varit där. Det var verkligen en upplevelse. Om jag ska åka tillbaka till Taiwan så vill jag se lite mer av landsbyggden.

No comments: