Thursday, November 02, 2006

Kurs i japanska

Idag var vi på kurs i japanska. Det var andra gången men oj, vad svårt det är. När jag äntligen lärt mig räkna till tio får vi veta att det finns massor av fler sätt att räkna på, beroende på vad det är man räknar. Ska man räkna människor är det ett sätt, platta saker ett annat och datumen ett tredje. Men förhoppningsvis kan man fatta när de säger priset när man är och handlar i alla fall.
Lite roligt när det sitter människor från världens alla hört som försöker att repetera vad läraren säger. Det är folk från USA, Ryssland, Holland och Taiwan. Idag kämpade vi med att lära oss klockan, inte det lättaste.
Till nästa gång har vi läxa att lära oss hiragana a-so, vilket är 15 stavelser. Här har de ju inte vårt alfabet utan två egna, hiragana och katakana, där det inte är bokstäver utan stavelser.
Kan i alla fall säga några artighetsfraser. Så det går framåt.
Igår tittade jag på reklam om bantningskakor. Det var fantastiska kakor som smakade delikat (det fattade jag faktiskt). Men det som var bra med programmet var att de pratade mycket siffror, hur många kilo och cm de hade minskat. Så jag fick träna lite på att lyssna efter ord jag känner igen. Vi brukar ha TVn på för att det är bra att vänja sig vid språket.
Så vid jul kommer jag att vara fullärd. =)

1 comment:

Anonymous said...

Oj det låter svårt men ni är ju tuffa så det kanske är bästa att kolla över språkfärdigheterna tills ni kommer hem annars kanske vi inte förstår varandra hi hi