Tuesday, May 01, 2007

Yokohama

I lördags var vi i Yokohama, Japans näst största stad. Vet inte riktigt vart gränsen går mellan Tokyo och Yokohama, de ligger så nära varandra. Det är ungefär som Svalsta och Enstaberga. =) I Yokohama finns Japans högsta byggnad, med världens näst snabbaste hiss. Den snabbaste finns i Tapei, där vi var i höstas. Vi åkte aldrig upp till toppen eftersom vi båda varit där förut. Egentligen ser den inte så hög ut, men det kasnke beror på att det finns så många andra höga byggnare runt om.

De finns massor av affärer som vi kollade runt i. Jimmy köpte en gubbkeps, och oj vad söt han blev. Jag såg i alla fall den snyggaste lampan jag någonsin sett. Det var som en skrivbordlampa, men den var minst två meter hög. Tyvärr vad den för dyr (30000 kr) och frakte hem är nog inte heller gratis. Jimmy tog kort på den så bild kommer senare. Det fanns en Fjällrävenaffär och affären bredvid spelade Roxette, så vi kände oss väldigt svenska ett tag.

Sen åkte vi till Chinatown, tydligen Japans äldsta. Mysigt. Mycket starka färger. Detta tempel var verkligen färgsprakande. Vet inte vad jag ska tycka. Gröna drakar på toppen? Hur tänkte de egentligen?

Jag köpte en jättefin kinesisk klänning. Tyvärr är den lite för liten, trots att det var den största storleken, jag är för bred om röva. Men jag hoppas komma i den snart, annars får jag hänga upp den på väggen som en tavla.

No comments: