Thursday, March 22, 2007

Konstiga funderingar

Idag är jag så trött i huvet att jag inte kan komma på något att skriva, så jag skriver lite funderingar jag haft.

* Varför skriver Jimmy så lite på sin blogg? Det händer ju lika lite i hans liv som mitt. Är det jag som är så tråkig att jag uttömmer vartenda dugg jag kan om det någonsin händer något så att det inte finns något kvar för honom att skriva om?

* Varför finns det inga barnvagnar i Japan? Jag har inte sett en enda. Å andra sidan har jag knappt sett några små barn. Eller gravida kvinnor. Gömmer man sig från att magen börjar synas till att barnet är ca tre år? De få bebisar jag sett har burits.

* Varför har japanska kvinnor så fula ben? De är smala (vilket oftast är snyggt), men de är ofta hjulbenta. Sen går de alltid (nästan i alla fall) i högklackat. När de har skor med slingback (tror det heter så när det inte är en hel häl, utan bara ett band), så hasar bandet alltid ner och de går jättekonstigt. Väldigt många äldre kvinnor går med käpp och är helt krumma i ryggen. Varför är det mer vanligt här än hemma? Beror det på skorna?

* Varför betyder "hai" så många saker? Trodde att det betydde ja, men det är inte alltid så. Det kan också betyda att man förstår eller håller med. Inte att det är rätt.

* Vad är det som är så roligt med att se andra människor äta? Visst, i Sverige gillar vi matlagningsprogram och det finns massor av dem. Men här visar de program där människor åker runt till olika restauranger och äter mat. Sen säger de "oishii" (betyder jättegott). Kulkul?

* Varför får män fisa när som helst men det är ofint att hosta eller snyta sig?

No comments: