Wednesday, March 07, 2007

Mat och husrum

När vi var i Sapporo bodde vi på en hotellkedja som heter Toyoko Inn. Ganska billigt och hyffsad kvalitet. Bodde på samma kedja när vi var i Osaka. Frukost ingår i priset och i Osaka var det brödfrukost som gällde. Vitt bröd, liknande croissanter. Men i Sapporo var det riktigt japansk. Risbollar men olika smak på, mest salt, sjögräs på. Till det fick man misosoppa. Inte riktigt vad man är vad med till frukost, men det var ganska gott. Jag måste säga att jag föredrar den japasnak frukosten framför den andra med vitt bröd.

Till middag i lördags åt vi sushi. Det var så fantastiskt gott, så jag blir helt salig. Självklart var det en kaiten sushi (traktorbandssushi, där sushibitarna snurrar runt på ett band och så får man välja vilka bitar man vill ha). Jag brukar inte vara så kräsen när det gäller mat och tycker att när jag äter sushi i Sverige är det ganska gott. Tills jag kommer hit. Vilken skillnad!! Det är sååå mycket godare här. Bitarna är mindre och i och med att man kan välja själv vilka bitar man vill ha så slipper man äta de med sjögräs. Det är värt att betala resan hit bara för att få god sushi. =)

En dag åt vi på ett ställe som serverade curry. Man fick välja lite tillbehör som kött, kyckling eller grönsaker. Ris ingick såklart. Sen skulle vi välja hur starkt vi ville ha det. Skalan var sexgradig, med kanin som svagast och drake som starkast. Vi valde tiger, den tredje starkast. Japanerna brukar ju inte gilla stark mat så vi tänkte att det skulle vara lagom. Oj, vad fel vi hade. Det var så starkt!!! Tungan brände och tårarna rann. Jag kunde inte äta upp allt, det sved så mycket. Nästa dag testade vi samma ställe, men valde då den näst svagaste, det var nästan lite svagt. Så nästa gång vi testar får det bli att testa den i mellan. Då är det förhoppningsvis lagom. Undrar bara hur stark draken är? Det borde inte gå att äta.

Kaffe drack vi ganska mycket. Starbucks finns ju inte i Hakodate så det var bäst att passa på. Det är jättesvårt att få tag på gott kaffe i Hakodate så vi dricker mest snabbkaffe. Förlåt alla gamla Coffee cupare, jag vet att snabbkaffe är att synda, men vad ska man göra? =)lunch i Sapporo på Pepper lunch

Söndagslunch blev på ett ställe som hette Pepper lunch. Där fick man en "gjutjärntallrik" som var skitvarm och så fick man steka maten själv. Fiffigt. Väldigt smarrigt, men svårt att äta ett stekt ägg med pinnar. =)
Det ångade massor som ni ser. Pappret fick man som stänkskydd. Köttet fräste ganska bra.

Som ni vet, och märker om inte annat, så gillar jag mat. Det är roligt att testa på nya saker. Här finns det otroligt mycket roliga och läskiga saker att testa.

1 comment:

Anonymous said...

Skulle bara säga att Lilla Nyköping har fått en alldeles egen Japansk restaurang,Så man behöver inte åka till Japan för det:)
Har inte varit där än men återkommer med betyg inom kort.
Ha de gott mvh Robert