Tuesday, March 13, 2007

Nu ska min mage bli bra

Ja ni, vad ska man säga om min mage. Den mår bättre nu i alla fall, även om den fortfarande värker lite. Men nu vet jag vad som var felet. Mina prover visade ingen salmonella, tack och lov. Men tydligen var min bakterieflora i magen helt kajko. Enligt läkaren var det för att jag ätit antibiotika som magen hade blivit så. Men jag sa aldrig till henne att jag gjort det, men på nåt sätt syntes det väl. Jag fick ju massor av olika mediciner för min klåda och de kan störa magens tarmflora. Konstigt bara att det tog över en månad innan jag fick problem. Men det kanske utlöstes av stress med min uppsats.

Detkimchi och probiotika dryck man kan göra för att få tillbaka de bra bakterierna är att ta probiotika så som att äta yoghurt med acidophilus, syrade grönsaker mm. Japan är tydligen det land som konsumerar mest probiotika, problemet är ju bara för mig att kunna läsa vad som står på paketen. Men jag googlade och hittade en liten flaska som ska vara bra. Läste även att kimchi ska vara bra. Det är koreanska syrade grönsaker. Som trots att det er lite slemmigt ut faktiskt är jättegott.

Så om ni någon gång får penicillin så försök att äta yoghurt med acidophilus i några veckor, det återställer balansen.

No comments: